Provincie Antwerpen


Weg van... Doelgericht Doen!

Een blended leertraject ‘werkefficiëntie’ voor de administratieve medewerkers van de Provincie Antwerpen (doelgroep +- 120 medewerkers).

Omwille van besparingen is het provinciebestuur van Antwerpen meer en meer genoodzaakt om op een ‘creatieve’ manier om te gaan met haar interne organisatie. Dit zorgt ervoor dat de medewerkers nu en in de toekomst een toenemende werkdruk ervaren. Bovenstaande besparingsronde gaat gepaard met de invoering van ‘het nieuwe werken’ waarbinnen medewerkers meer vrijheid krijgen maar ook verwacht wordt dat ze meer verantwoordelijkheid opnemen. Dit vraagt een efficiënte en resultaatgerichte zelforganisatie; kortom ... Doelgericht doen!

Samen met de Provincie Antwerpen ontwikkelde Skan een Blended leertraject waarin volgend op een individuele leernoden assessment, opleiding, face2face & remote coaching, werkplekleren en tussentijdse verankeringsopdrachten samenvloeien tot een geïntegreerd en resultaatgericht geheel.

Skan maakte een heel sterk trajectvoorstel op basis van onze vraag. Hun waarderende visie met aandacht voor '70-20-10' en voorkeursleerstijlen van deelnemers sluit volledig aan bij het ontwikkelbeleid van Provincie Antwerpen.

Een kennismaking en pilootsessie met de enthousiaste trainer maakte dat we helemaal verkocht waren. Bij het op punt stellen van het traject toonden zowel de projectleider als de trainer een hoge mate van klantgerichtheid, flexibiliteit en creatief oplossingsgericht denken. We ervaren dit als een aangename samenwerking waarin zowel wij vanuit de Provincie als Skan meedenken over kleine verbetervoorstellen om het traject tot een nog hoger niveau te tillen.

De trainingssessies zijn opgezet volgens de leerstijl van de deelnemers wat de leermotivatie bevordert. De individuele coachingsessies bieden advies en ondersteuning op maat.

De trainer/coach is enthousiast en houdt - soms confronterende - spiegels voor maar steeds op een menselijke empathische manier en vooral ... met veel humor. We geloven ook dat dit fun-element het leereffect verhoogt. De trainer toont in zijn gedrag een erg coachende houding: hij laat veel uit de persoon zelf komen en stemt zijn aanpak en inhoud echt af op de noden van het individu.

We stellen al bij een heel aantal deelnemers vast dat het traject  vruchten afwerpt nog voor het gedaan is. We zijn nu al benieuwd naar de resultaten van de evaluaties!

Koen Van de Velde

Adviseur talent- & competentieontwikkeling Provincie Antwerpen